Columns

Janneke Witteveen: December shoppen

Janneke Witteveen: December shoppen

22-12-2017
Retail Nederland maakt zich op voor de drukste winkel dag, zaterdag 23 december a.s. Maandag en dinsdag zitten we aan de kersttafel en daarom hebben we zaterdag volop tijd om de laatste inkopen te doen. Ook ik. Want ik houd van overzichtelijk en snel online winkelen, maar de twinkelende lichtjes,...
Angélique Triesscheijn over Aanpak cultuurverandering

Angélique Triesscheijn over Aanpak cultuurverandering

13-07-2017
Aan de hand van stellingen filosofeert Angélique Triesscheijn graag met u over de aanpak van cultuurverandering. Wie reageert? Organisatiebrede cultuurverandering door anders leidinggeven Stelling 1: Cultuur veranderen van medewerkers? Laat managers anders leidinggeven!...
Angélique Triesscheijn: De winkeldeur als geheugensteuntje

Angélique Triesscheijn: De winkeldeur als geheugensteuntje

04-02-2016
Trainen van winkelteams in hun eigen omgeving betekent veel reizen, maar het heeft wel veel voordelen. We krijgen ook nog extra hulp van een geheugentrucje. Trainen kriskras door heel Nederland Een tijdje geleden vroeg Expert ons hun winkelteams te trainen. Niet ergens centraal in het land...
Prof. Dr. P.J.D. Drenth: Gevaarlijke eenzijdigheid

Prof. Dr. P.J.D. Drenth: Gevaarlijke eenzijdigheid

20-10-2015
De organisatietheorie creëert van tijd tot tijd tegengestelde opties voor gedrag of beleid. Men wordt dan door de aangetoonde (of vermeende) aantrekkelijkheid van de ene pool min of meer in de richting van die pool geduwd, uiteraard ten koste van die andere “tegengestelde” pool....
Louis Bensdorp: Hole in one!

Louis Bensdorp: Hole in one!

15-10-2015
Kent u dat? U voert een goed verkoopgesprek en ervaart daardoor een hele prettige kick. Maar een volgende keer lukt dat op een of andere manier toch niet zo. Hoe komt dat? Hoe komt het dat uw verkoopsucces niet consistent is en uw gesprekken niet altijd zo goed? Misschien omdat u zich te veel...
Kees Hoendervangers: Bang voor de klant!

Kees Hoendervangers: Bang voor de klant!

15-07-2015
In ons dagelijks werk, het implementeren van klantgericht gedrag, ervaren wij dat medewerkers en leidinggevenden vaak “bang zijn voor de klant”. Ik begrijp ook best wel waarom. De klanten zijn simpelweg zeer goed of zelfs béter geïnformeerd. Het is dus lastig om je...
Inge Overdijk: Stilstaan.

Inge Overdijk: Stilstaan.

16-06-2015
De huidige maatschappij is steeds meer gericht op vooruitgang en ontwikkeling. Steeds vaker gebeurt het dat bedrijven ons benaderen om hen te helpen bij verandering en ontwikkeling van medewerkers. Ik ben er dagelijks mee bezig: het ontwikkelen van mensen en organisaties en het bedenken van nieuwe...
Wouter van der Woerd: Vandaag is weer anders dan gisteren.

Wouter van der Woerd: Vandaag is weer anders dan gisteren.

09-06-2015
Open deur, zegt u dan waarschijnlijk. Dat klopt. Alhoewel: je zal de mensen te eten moeten geven die denken dat er de laatste tijd, laat staan de laatste 24 uur, niets is veranderd. “The measure of intelligence is the ability to change”, zei Einstein al een geruime tijd geleden. In...
Mariska Rienks: De baat gaat voor de kost uit...

Mariska Rienks: De baat gaat voor de kost uit...

05-05-2015
Mijn motivatie om 15 jaar geleden als gedragstrainer te gaan werken was simpel: wanneer je mensen bewust maakt van hun soms vastgeroeste gedrag en hen helpt daarin keuzes te maken met een beter effect, dan komt de rest vanzelf. In die begintijd leken maatwerk trainingen voor medewerkers vooral...
Prof. Dr. P.J.D. Drenth: Verstandig veranderen

Prof. Dr. P.J.D. Drenth: Verstandig veranderen

17-04-2015
De beroemde topmanager van Ford en Crystler Lee Iacocca heeft eens gezegd “Als de omgeving sneller verandert dan je organisatie, dan is het einde nabij”. En die omgeving is tegenwoordig inderdaad dynamischer dan ooit. Financiële markten zijn sterk in beweging, handel wordt...
Hans Gelauf: De Ontwikkeling.

Hans Gelauf: De Ontwikkeling.

17-04-2015
Hoewel dat nu onwaarschijnlijk lijkt was grootgrutter P. de Gruyter en Zn. eind jaren zestig toonaangevender dan Albert Heijn. Een halve eeuw lang was De Gruyter zelfs marktleider, met een onverwoestbare reputatie. P. de Gruyter en was ook mijn allereerste werkgever. Na anderhalf jaar...
Louis Bensdorp: De juiste keuze.

Louis Bensdorp: De juiste keuze.

17-04-2015
Golf. De beste sport om slecht in te zijn, wordt weleens gezegd. Want ook al vliegen de plaggen in ’t rond, golf is in ieder geval lekker in de buitenlucht en vaak ook nog eens in een mooie omgeving. Als  je de bal een keertje mist, of kwijt raakt, ach: dan pak je toch gewoon een...
Mark van Vugt en Max Wildschut: Waarom leiderschap niet te leren is: 'wat vaak mist, is solide kennis'

Mark van Vugt en Max Wildschut: Waarom leiderschap niet te leren is: 'wat vaak mist, is solide kennis'

06-03-2015
Investeringen in leiderschapsontwikkeling zorgen niet voor meer tevredenheid over onze leiders. Hoe komt dat? Leiderschapsontwikkeling is booming business. Geschat wordt dat Amerikaanse bedrijven jaarlijks meer dan 14 miljard dollar besteden aan programma’s voor leidinggevenden. In...
Inge Overdijk: Vallen en opstaan.

Inge Overdijk: Vallen en opstaan.

26-01-2015
Laatst hoorde ik iemand zeggen dat een kind gemiddeld 2.700 keer valt voordat het kan lopen. Of het klopt weet ik niet, maar ik kan met mijn twee jongens van 1 en 3 jaar bevestigen dat leren lopen inderdaad een weg is met veel vallen en opstaan. Maar toch, ze krijgen het uiteindelijk maar mooi...
Prof. Dr. P.J.D. Drenth: Inspirerend leiderschap

Prof. Dr. P.J.D. Drenth: Inspirerend leiderschap

03-12-2013
Lang is men op zoek geweest naar eigenschappen en persoonskenmerken van de ‘geboren’ leider. De beschikbaarheid van een dergelijke lijst van eigenschappen, een ‘leiderschapsprofiel’, zou immers ideaal zijn voor selectie, management development en...
Wouter van der Woerd: Think global, act local?

Wouter van der Woerd: Think global, act local?

27-08-2013
Wie kent ‘m niet, deze veelvuldig gebruikte en al jaren oude oneliner. Ideaal voor managers die nog eens extra willen verduidelijken dat het vooral om de 'brede kijk' gaat; dat je de wereld moet kennen om vervolgens je ‘global view’ te vertalen naar lokale omstandigheden....
Ben Tiggelaar: Waarom floppen veel veranderingen?

Ben Tiggelaar: Waarom floppen veel veranderingen?

22-07-2013
Odfjell, Imtech, de banken, de kinderopvangsector, het UWV, het MKB... Iedereen is bezig met veranderen. Maar volgens bedrijfskundigen levert dat meestal niet op wat de bedoeling is. Meer dan de helft van de veranderingen mislukt. Al jaren. Het zou zo maar eens kunnen dat we in het...
Service volgens Louis Bensdorp: SERVICE IS EEN FEEST...

Service volgens Louis Bensdorp: SERVICE IS EEN FEEST...

07-05-2013
Hoe voel je je als je op een feest binnenkomt en je niemand kent? Onzeker, onwennig. Hoe fijn is het dan als iemand je begroet, je een warm welkom geeft en een praatje met je maakt. Hoe kun je ervoor zorgen dat de klanten zich thuis voelen op jullie feestje? Het is niet leuk als je...
We hebben haast!

We hebben haast!

08-04-2013
De economische crisis grijpt nog steeds om zich heen. Het komt er echt op aan: wie gaan het redden? De luxe om eens rustig na te denken of je het geld aan die commercial én aan internet...
Management development

Management development

29-03-2013
Management development is een onderwerp dat bij veel organisaties nogal stiefmoederlijk wordt behandeld. Ja, er wordt wel eens een groepje middle managers naar een conferentie gestuurd, de opperste baas heeft veelal wel in zijn achterhoofd wie hem eventueel moet opvolgen en de...
Passie en plezier op papier?

Passie en plezier op papier?

12-03-2013
In Brussel was ik ooit getuige van zo’n trainingssessie door zo’n trainingsgoeroe die een deelnemer naar voren haalde en hem vroeg waarom hij toch zo’n terneergeslagen indruk maakte. De man, een afdelingsmanager bij een Amerikaanse verzekeraar, vertelde dat hij de...
Training en opleiding; een bittere noodzaak

Training en opleiding; een bittere noodzaak

14-01-2013
In het verleden werden training en opleiding vaak stiefmoederlijk behandeld. Bedrijven en overheidsinstanties voerden natuurlijk, zoals het behoort, een post ‘training’ op de jaarlijkse begroting op, maar kwamen tegen het einde van het jaar geregeld tot de ontdekking dat het budget bij...
Korting of Service?

Korting of Service?

14-01-2013
Vrijdag 9 oktober jl. kopte De Telegraaf: “Hotelkamer voor een tientje”. Met de crisis als aanleiding voor € 9,95 slapen in een drie, zelfs viersterrenhotel. Die prijs geeft toch wel een apart gevoel als je daar zelf, kortgeleden en door de week, bijna € 200 voor hebt betaald...